Cum îți găsești „nișa” în turism?

Există momente cheie în dezvoltarea agenției tale de turism în care ai impresia că o iei aproape de la zero. Ai experiență de ani de zile, clienți recurenți și clienți noi periodic, dar simți într-un fel că ți-ai pierdut „direcția”. Într-un fel, începi să simți dorința de a te „diferenția”, de a avea o identitate mai clară, de a acționa într-un spațiu mai clar, într-o „nișă”. Te poți afla în situația asta fie la început de drum, fie după mulți ani de zile în care simți că „bați pasul pe loc”. Dacă te simți sau te-ai simțit vreodată așa, sperăm ca acest articol să te ajute.

Dar ce este de fapt această „nișă”?

Dincolo de definițiile teoretice (probabil mult mai avansate), o nișă este practic un segment specific și specializat al unei piețe mai mari care se adresează unui grup particular de clienți și oferă servicii care satisfac nevoile și cerințele specifice ale acelui grup. Aici nu vorbim de tipuri de turism generale de genul outgoing și incoming, ci de ceva mult mai specializat. Câteva exemple ar fi: turismul culinar, turismul de escapadă (denumit și retreat), turismul de aventură, turismul sportiv, turistul de mariaj sau chiar turismul oamenilor singuri. Nișele pot fi oricât de „ciudate” ar părea atâta timp cât au un public țintă.

Ce este avatarul de client?

Vei descoperi de multe ori vorbindu-se despre avatarul de client și cum te ajută el în promovare. De multe ori accentul cade într-un punct „greșit” al promovării și începe discuția despre avatarul de client când deja este foarte târziu. 

Avatarul de client este profilul pe care îl imaginezi (și testezi) despre clientul tău ideal. Cum arată, cu ce se ocupă, ce îi place, ce nu îi place.

Cu cât ai o idee mai clară despre avatarul tău de client, cu atât vei reuși să îți desenezi un drum mai ușor într-o nișă dintr-o categorie de servicii deja destul de stufoasă: turismul.

Ce faci cu „nișa”?

În momentul în care reușești să desenezi acel avatar de client și să identifici grupul particular de clienți care nu are încă serviciile complet satisfăcute în piața de travel din România, poți începe să clădești un „plan de atac”.

Îți definești clar publicul țintă pornind de la avatarul de client, creezi serviciile turistice în jurul lui, creezi mesajele și alegi canalele de comunicare unde clientul tău se află și începi procesul de comunicare cu el.

De foarte multe ori nu este neapărat nevoie să cauți un acel „ceva” complet diferit sau o nișă complet nouă. Poți identifica oportunități în piață în nișe deja „servite” de alți competitori dar care nu duc lucrurile mereu până la capăt. Amazon nu a inventat eBook Readerul, dar l-a făcut pe aproape cel mai bun (sau cel mai popular aproape sigur).

Una dintre soluțiile pentru a diferenția cu adevărat este să rămâi fidel acelei nișe, să nu cazi pradă tentațiilor segmentelor / categoriilor conexe care pot aduce venituri mai mari pe termen scurt dar cu „sacrificarea drumului” pe care o luasei deja.

De ce trebuie să ții cont atunci când îți alegi nișa?

  1. Alege segmentul care te pasionează

Pasiunea este atât imboldul perfect când trebuie să te „apuci” de ceva, cât și motivatorul perfect în timp ce îți faci treaba. Munca ți se pare mai ușoară, organizarea nu presupune un efort substanțial și simți pur și simplu că totul vine natural. În plus, dacă te pasionează cu adevărat înseamnă că ai experimentat, studiat, înțeles toate aspectele și ești gata oricând să îți folosești eficient (și profitabil) tot bagajul de cunoștințe. Poți gândi insluvi o serie de workshopuri sau experiențe inedite pe care le poți include în programul pe care vrei să îl vinzi. Ți se va deschide foarte natural o lume a posibilităților nelimitate.

2. Alege segmentul pentru care te simți cel mai pregătit

În alegerea nișei, cel mai esențial aspect este să cunoști totul (atât cât este posibil) despre ceea ce vrei să vinzi. Trebuie să fii pregătit și să anticipezi întrebările sau situațiile care ar putea surveni. Trebui să știi să explici cu claritate avantajele și dezavantajele unei alegeri în ceea ce privește vacanța de nișă și trebuie să aduci argumente valide pentru convingerea potențialilor clienți. Trebuie să îți structurezi mesajul astfel încât să ajungă exact acolo unde vrei și să segmentezi publicul.

3. Încearcă să extinzi posibilitățile

Gândește-te cum ar fi dacă nu ar exista niciun impediment și ai putea promova cea mai nebunească și palpitantă vacanță sau poate cea mai relaxantă vacanță. Cercetează piața, vorbește cu clienții tăi (ai văzut cât de dornici sunt să comenteze la postări) și află mai multe despre clienți și ce își doresc ei. 

Apoi folosește experiența ta de specialist și încearcă să îți dai seama ce își doresc de fapt clienții tăi și nu au reușit să exprime. Pentru că diferența în servicii se face în înțelegerea dorințelor neexprimate. Mult succes!